על הדבש ועל העוקץ

 

דבש- הכל דבש

 

בשנות ה- 80 הייתה בטלוויזיה סידרת האנימציה "הדבורה מאיה" אותה כולנו זוכרים. מאיה המתוקה היא דבורה סקרנית ושובבה שנולדה בכוורת דבורים במהלך תקופה לא שקטה. היא בעלת אופי הסקרני והמרדני מתנגש עם החוקים הנוקשים של הכוורת. יום בהיר אחד, בעת איסוף צוף שגרתי, מאיה מבצעת מעשה נועז ונוטשת את הכוורת לטובת טיול מופלא בעולם הגדול.

במציאות הדבורים לא תמיד כאילו נחמדות, בפרט עם הם מחליטות להיות ממש מתוקות ולהדביק לך נשיקה. כשהייתי חיילת עקצה אותי דבורה וכך גיליתי שאני בעצם אלרגית לדבורים. אבל איזה מזל שאני לא אלרגית לדבש…

האומנם הכל דבש?

הטעם, הסמיכות, הארומה, הצבע ודרגת המתיקות של הדבש נקבעים על ידי הפרחים מהם אוספות הדבורים את הצוף, הדבש המתאים ביותר לבישול הוא דבש המופק מעשבי תיבול כגון קורנית ורוזמרין. ויש לו טעם עדין וניחוח עשיר. פריחת התפוח מעניקים טעם וריח פרחים מאוד אשר מתאימים לאפייה ואילו פרחים אחרים יוצרים דבש כמעט מריר.

10 דברים שכדי לדעת על הדבש:

1.    מקור השם: במקור, המילה דבש התייחסה לנוזל מתקתק מתמרים משום שהתמרים הם הפרי המתוק ביותר שהיה מוכר. הדבש בשבעת המינים שהתברכה בהם ארץ ישראל ""אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ" " (דברים ח, ח), והדבש המוזכר בפסוק המתאר את ארץ ישראל כ"ארץ זבת חלב ודבש" (החוזר 21 פעמים בתנ"ך) הוא התמר.

 2.     תקן ישראלי לדבש: התקן קובע הן את צורת גידול הדבורים (למשל איך ומתי מותר להאכילן בסוכר), ובעיקר את התכולה הכימית של הדבש. לדוגמה: ריכוז המים שלא יעלה על 20%, חומציות הדבש שלא תעלה על 4.0 pH, ריכוז הסוכר הלבן (סוכרוז) שלא יעלה על 6%, שלא יהיה גלוקוז מסחרי בדבש ועוד. עמידה בתקן מבטיחה לצרכן מוצר איכותי. בנוסף לתקן מתבצע פיקוח על ייצור הדבש בארץ באמצעות "המועצה לייצור ולשיווק דבש" ו"ארגון מגדלי הדבורים בישראל".

 3. הדבש טהור הדבורה טמאה: במסורת היהודית הדבורה טמאה (כלומר אסורה באכילה), אך דבשה טהור. הסיבה: הדבש אינו נוצר בגוף הדבורה כמו חלב לדוגמה, אלא הוא צוף פרחים שעובד עיבוד בגופה ובכוורת. לפי ההלכה זפק הדבורה הוא "מחסן זמני" לדבש בין הפרח לכוורת.

4. דבש אסור לתינוקות: דבש אסור לתינוקות עד גיל שנה וחצי. וזאת משום שיש בו רעלן של נבגדי וירוס בשם בוטליזים.הרעלן לא משפיע על מבוגרים אבל מערכת העיכול של תינוקות צעירה מכדי להתמודד איתו.

 5. הדבש אינו מתכלה: וזאת בתנאי שהוא נאגר כדבש בצורתו הטבעית ומבלי שנתנו לו תוספות. יש לכם דבש ששכב זמן רב בצנצנת ונקרש – אל תזרקו אותו!!! זאת ההוכחה לכך שזהו דבש טהור שנאגר בצורתו הטבעית ללא תהליך תעשייתי.

 6. דבש בריא: הדבש מכיל מגוון רחב של נוגדני חימצון, ויטמינים ומינרלים ופועל מצוין נגד בקטריות, לכן נחשב הדבש לאנטיביוטיקה מצוינת, טוב לשיעול וכאבי גרון.

 7. דבש וקוסמטיקה: הדבש יעיל לטיפול בדלקות אור וכוויות, ומכאן בעצם גם השימוש בו לצורכי קוסמטיקה.

8. ירח דבש: אמונה אוניברסלית היא שאכילת דבש במשך 30 יום לאחר החתונה מבטיחה שהנישואים יהיו מתוקים, שטופי אהבה והבנה. 30 יום הם זמן הקפת כדור הארץ על ידי הירח ולכן התקופה הזו קרויה ירח דבש (Honey Moon).

9. אשה דבש: בגימטרייה קיים קשר בין אישה לדבש, שניהם שווים ל- 306.

10. סוגי הדבש: סוג הצמחים שמצוף פרחיהם מופק דבש משתנה מאזור לאזור ומעונה לעונה. כאמור בישראל מפיקים דבש מלמעלה מ-100 סוגים של צמחים, ובארצות הברית מפיקים דבש מלמעלה מ-300 סוגים של צמחים.

להלן הסוגים הידועים:

דבש מפרחי הדרים –  הדבש הנפוץ ביותר בארץ ובארצות הברית .גונו בהיר וטעמו וניחוחו כשל פריחת ההדרים.

דבש מפרחי אקליפטוס– גון הדבש משתנה בהתאם לסוג האקליפטוס (לאקליפטוס כמה מאות סוגים) אך הטעם בדרך כלל עז ומזכיר במקצת טעם לוואי של תרופה.

 דבש מפרחי בר– סוגים רבים של צמחים בהם, תלתן, מרווה, עירית, חצב וכו'. זהו דבש שגונו בדרך כלל בהיר וטעמו עדין.

דבש מפרחי כוסמת.-  דבש בגוון חום כהה בעל טעם עז מיוחד.

דבש מפרחי אבוקדו– גון הדבש כהה בעל טעם "חמאתי".

 דבש מפרחי עץ Tupelo.- זהו סוג עץ הצומח במזרח ארצות הברית. זהו דבש יקר יחסית. לדבש גוון ענבר זהוב עד ירקרק. טעמו עדין ומיוחד. בשל תכולת הפרוקטוז הגבוהה שבו, הדבש אף פעם אינו מתגבש.

 דבש מפרחי עץ ה-Leatherwood‏ (Eucryphialucida) – הגדל באיטסמניה השייך לאוסטרליה. דבש זה, שגונו זהוב וטעמו עז, נחשב כמעדן ולכן משווק במחירים גבוהים במעדניות ברחבי העולם.

 דבש מפרחי Manuka‏ (Leptospermumscoparium) – זהו מין אנדמי של עץ התה הגדל בניו זילנד. לדבש המופק מפרחיו מייחסים תכונות מרפא ולכן מחירו גבוה.   

  עוגת תפוח בדבש – רכה טעימה

פשוט נמסה בפה…

3 תבניות אינגליש קייק חד פעמי   (כך תוכלו גם לתת עוגת דבש במתנה)

או תבנית עגולה בקוטר 26

מחממים את התנור ל- 180 מעלות

חומרים להקצפה:

5 חלבונים

1/2 כוס סוכר חום.

מקציפים במיקסר במהירות גבוהה עד לקבלת קצף ביצים קשה ויציב.

חומרים יבשים:

2 + 1/2 כוסות קמח

1 כפית אבקת אפייה

1 כפית סודה לשתיה

1 כפית ג'ינג'ר גרוס

1/2 כפית קינמון

1/2 כפית חוויג' קפה או הל

2  מסמרי ציפורן כתוש

1/4 פלפל שחור גרוס

בקערה בינונית מערבבים את כל החומרים.

חומרים נוזלים:

5 חלמונים

1/2 כוס סוכר חום

1 כוס דבש

1 כוס תה יסמין

220 גרם רסק תפוחים ללא סוכר

בקערה גדולה מערבבים את כל החומרים. 

לקישוט:

100 גרם אגוזי מלך שבורים

לעבודה:  

1. מוסיפים בהדרגה את החומרים היבשים לקערת החומרים הנוזלים ומערבבים כל פעם, עד לקבלת קרם חלק ללא גושים.

2. מוסיפים בהדרגה מקצף הביצים לקערה ומערבבים בתנועת קיפול- לא לשבור את הקצף הביצים.

3. מתקבלת תערובת אחידה אותה מעבירים לתבנית אפייה. מקשטים מעל באגוזים.

4. אופים בתנור שחומם מראש ל- 180 מעולת – עד שקיסם יוצא יבש.

הקיסם צא.  מכבים את התנור!!!

מכבים את התנור ומשאירים את העוגה ל- 10 דקות נוספות בתנור.

אתם עוד כאן???

 

רוצו למטבח!!!

כתיבת תגובה